Godziny pracy logopedy szkolnego – Katarzyna Krzych
Poniedziałek |
7.15 – 8.00 8.00 – 8.45 |
Wtorek |
7.15 – 8.00 8.00 – 8.45 |
Środa |
11.50 – 12.35 12.45 – 13.30 13.40 – 14.25 |
Czwartek |
7.15 – 8.00 8.00 – 8.45 |
Piątek |
7.15 – 8.00 8.00 – 8.45 |
W naszej szkole logopeda przeprowadza przesiewowe badania logopedyczne, które służą wykrywaniu zaburzeń rozwoju mowy i wczesnej ich profilaktyce.
Badanie logopedyczne pozwala ocenić stan artykulacji głosek oraz zdolność wypowiadania się dziecka. Badaniu podlega również budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego: warg, języka, żuchwy oraz ocena czynności fizjologicznych tj. oddychanie, gryzienie, żucie jak również połykanie a także ocena słuchu fonematycznego.
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, fonacyjne, głosowe, słuchowe, rozwijające pamięć, uwagę, myślenie, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków.
Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach, wierszykach, opowiadaniu ilustracji, historyjek obrazkowych oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego dzieci, kształtowanie umiejętności budowania zdań i dłuższych wypowiedzi, ćwiczenia dykcji i płynnej wymowy. Zadaniem terapii jest również wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.