Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Miło nam poinformować, że oddział przedszkolny przy Publicznej Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Białej Drugiej uzyskał wsparcie finansowe w ramach wieloletniego programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025”. Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego.
Kwota wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa przypisanych do Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” Kierunek interwencji 3.1. wynosi 1500 zł. Wysokość finansowego wkładu własnego organu prowadzącego to 375 zł. Całkowity koszt realizacji zadania – 1875 zł.
60% kwoty zostanie wydatkowana na zakup książek do biblioteki – nowości wydawniczych dla wychowania przedszkolnego, a 40% na realizację działań promujących czytelnictwo, które będą realizowane do końca roku szkolnego 2022/2023
Planowane działania, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa wśród dzieci:
1. Zorganizowanie kącika książki w sali (wybór miejsca na kącik, dobór książek do kącika z uwzględnieniem zainteresowań i możliwości rozwojowych dzieci, wspólne układanie książek według rodzajów: atlasy dla dzieci, albumy, encyklopedie, książki o roślinach, ptakach, kosmosie, bajki, baśnie; omówienie zasad korzystania z książek).
2. Założenie Klubu Pożeraczy Liter (każde dziecko otrzyma legitymację, w której wpisze tytuły przeczytanych samodzielnie lub przez rodziców książek. Za każdą przeczytaną pozycję, potwierdzoną podpisem rodziców, dostaje pieczątkę. Po zapełnieniu legitymacji dzieci otrzymują odznakę i kolejną legitymację. Najwytrwalsi czytelnicy mogą zdobyć aż 3 odznaki: Wielkiego Pożeracza Liter, Jeszcze Większego Pożeracza Liter i Największego Pożeracza Liter).
3. Zajęcia plastyczno-czytelnicze dla dzieci
4. Zorganizowanie szkolnego konkursu plastycznego „Ulubione postaci z bajek i baśni”
5. Zajęcia biblioteczne w bibliotece szkolnej (poznawanie budowy książek, poznanie pracy bibliotekarza oraz pomieszczeń bibliotecznych, zasad wypożyczania książek, założenie karty bibliotecznej dla grupy oraz czytających dzieci).
Planowane działania, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną:
1. Akcja „Czytanie na dywanie” (organizowanie spotkań czytelniczych, które mają na celu zaangażowanie rodziców dzieci i ich członków, pracowników szkoły, starszych uczniów szkoły).
2. Przygotowanie inscenizacji wybranego utworu literackiego (prezentacja przygotowanego przedstawienia społeczności szkolnej oraz zaproszonym gościom; rodzicom, dziadkom, przedstawicielom gminy)
3. Wycieczka do Gminnej Biblioteki Publicznej w Janowie Lubelskim (przybliżenie historii książki, zapoznanie z różnymi rodzajami książek, czytanie wybranej książki przez pracownika biblioteki).
4. Przygotowanie spotkania autorskiego z pisarzem.